نگاهی بر وهابیت
نویسنده
چکیده مقاله:
وهابیت از فرق نستباً نو پای اسلامی است این مسلک که در زادگاه اسلام یعنی در عربستان رشد یافته به دلیل پشتوانه قوی سیاسی و اقتصادی در حال گسترش به دیگر نقاط بلاد اسلام است از انجا که پیروان این فرقه تنها خود را بر حق دانسته و پیروان مذاهب دیگر اسلامی را کافر و مشرک و خارج ازحوزه اسلام می شمرند اهمیت مطالعه و تدقیق در اصول فکری این مکتب آشکار می گردد در این نوشتار ابتدا مختصری به زندگینامه محمد بن عبدالوهاب به عنوان پایه گذار وهابیت پرداخته شده و سپس نظریات او در باب توحید توسل و شفاعت و بدعت و تکفیر مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است نیز سعی شده تا حد امکان به نوشته ها و گفته های محمد بن عبدالوهاب استناد شود و سپس صحت و سقم این گفته ها مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
گفتگویی صریح با وهابیت
محسن حیدری* ترجمه و نگارش: طاهره بهشتی** این نوشتار به چند ادعا پاسخ میدهد: 1. شیعه و قرامطه یکی است. تنها اینان بودند که وحدت مسلمانان را خدشهدار کردند و حرمت حج و خانه خدا را شکستند. پاسخ این که اولاً شیعه از قرامطه اعلام برائت میکند. ثانیاً امویان برای سرکو...
متن کاملانحرافات وهابیت در توحید صفات
وهابیت داعیة توحید و مبارزه با شرک را دارد و با شعار دفاع از توحید، افکار و عقاید نادرست خود را به مسلمانان القا میکند، باید دید که آیا آنان درک و تفسیر درستی از توحید ذات و صفات و توحید افعالی و عبادی دارند یا خیر؟ نوشتار حاضر پس از گزارش دیدگاه وهابیت در باب توحید صفاتی، مهمترین اشکالات و انحرافات دیدگاه آنان در خصوص توحید صفات را بررسی نموده و اثبات می کند که وهابیان، با توجه به...
متن کاملحدود آزادی فعالیت زن از دیدگاه وهابیت
در نظام حقوقی اسلام زن و مرد از آن جهت که هر دو انساناند حقوق و تکالیف برابر دارند، اما در برخی موارد به دلایل خاصی از جمله ویژگیهای فیزیکی، اخلاقی و رفتاری متفاوت که خداوند در وجود زن به ودیعت نهاده، حقوق و تکالیف متمایزی برای وی تعریف شده است. تفاوتهای موجود سبب شده تا برخی از گروههای افراطی بر اساس مبانی فکری و روششناسی خاص خود از جمله تقدیم نقل بر عقل، حجیت قول صحابه و... م...
متن کاملبررسی نظریه اتّباع از دیدگاه وهابیت
وهابیت در نقد تقلید از مذاهب اربعه، هرگونه تقلید از مفتیان را غیرمشروع میداند و آن را تبعیت از قول غیر خدا و رسول معرفی میکند. این فرقه درمقابل از نظریه اتّباع طرفداری میکند. وهابیان اتباع را قسیم تقلید نام بردهاند و تقلید را اخذ قول بدون دلیل و اتباع را بهمعنای «اخذِ قول همراه با دلیل» معنا کردهاند. آنان مسئله اتّباع را داخل در اقسام تکلیف مکلفان دانستهاند و سه قسم تکلیف «اجتهاد، اتباع و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 36 شماره 1
صفحات -
تاریخ انتشار 2003-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023